Saturday, July 16, 2011

Maafkan kaklong dik :(

Result UPU dah keluar semalam
Hari ni aku cek kan untuk adik aku
Berdebar2 saat aku nak bukak
U mana lah adik aku dapat ni ...

Ingat lagi saat aku isikan UPU die
Postkan borang permohonan ke setiap U
2 buat pos laju ke UTM dengan UMP
lagi 2 aku sendiri hantar dengan adik keduaku
terkejar2 aku petang itu nak sampai ke UiTM Shah Alam
dalam hati panas...


orang suruh fotostat IC pun tak buat
manje !
dengan tabah aku melangkah kaki keluar rumah tengah hari tu
dahlah jauh aku balik nak settle die punya UPU
sekali benda paling mudah pun tak buat !


tenang
makan dulu
then solat
tapi hati masih panas
aku punyelah dah siapkan semuanya
sijil surat beranak transkrip akademik die
sekali IC die tak fotostat lagi
padahal hari tu adalah hari akhir permohonan ditutup


tak bulih jadi
aku mandi
kasi sejuk sikit
huh...


lega :)


aku bersiap  & amik IC die
dan drive laju ke UiTM 
dalam hati jenuh berdoa agar jalan tak jem
before 5pm aku mesti sampai !

dan borang mesti diterima walau apa sekalipun



***


"Assalamualaikum pakcik, saya nak hantar borang permohonan masuk U"
"adik belok kanan, jalan terus, ada naik bukit sikit, turun bukit, terus ...
tempat tu belah kanan - adik kan nampak bahagian kenderaan, masuk situ dan jalan ke dalam, jumpalah bahagian pengambilan pelajar"
"terima kasih pakcik"


***


sampai ja ,takde parking
adik aku, aku suh tunggu kat dalam kete


1605
berlari aku masuk 
eh mana pulak ni?
"cik, tumpang tanye ... bahagian pengambilan pelajar kat mane?"
mekasih :)

eh nape mamat tu asik pandang aku je? <--ada sekor mamat yang lepak area tu khusyuk wusha aku , kantoi betul, orang cover line lah :P dah aku malu2 alim kat situ
butang baju aku terbukak ke? seluar aku koyak ke?
*lari laju2 dari padangan die*

"Assalamualaikum kak, saya nak hantar borang"
"Ok, letak situ dik"


tapi IC belum fotostat, kat mana bulih saya fotostat?


***


isk isk
rasa nak nangis
sabar sabar


laju aku menuju kereta
patah balik ke belakang
berhenti tanye orang tepi jalan

terpusing2 aku kat dalam UiTM

last2 sampai
berlari2 aku
orang kiri kanan aku tak  peduli dah


1630
kak tolong fotostat IC ni
jap ye dik


dan akak tu siapkan fotostat pelanggan lain yang bayak jugak...
aku terus sabar

napelah lembab sangat pergerakan kakak ni
jalan lenggang lenggang
amik baki duit lembab
tergodek sane tergodek sini
sekali anak die nangis pulak
waduh ! comel
tapi maaflah dik , kau nangis tak kena masa ! tak comel ok
tau tak aku nak cepat ni
dalam hati kuat tawakal ku padaNya

ok, thanks kak 
maap tadi saye kutuk2 kakak :(

1645
"kak, ni die"
"ok, letak situ"
"mekasih kak"

perlahan aku menuju kereta
bersandar aku seketika
alhamdulillah, selesai semuanya




***


adik bulih hantar esok, tutup hari jumaat
owh UiTM lanjutkan ke?
aah...
tapi, ape kakak ingat senang ke saye nak datang sini?
saye nak selesaikan hari ni jugak
mane kedai fotostat ? 

***

aku memang panas dengan kakak kat kaunter tu

sibuk belek2 kuku
woi ! kerjalah
pastu bulih tu suruh aku carik kedai fotostat yang ntah mane2
padahal office hour nak habis
ape die ingat aku ni penganggur kehormat  ke hape?
aku malam ni nak balik kolej balik tau tak?
dahlah jauh
penat 
eiii... aku gigit2 jugak kakak ni kang
dahlah mesin fotostat belakang tu je
bagilah tumpang, aku bayar, aku ada duit 
sekalipun sekeping seringgit
mesti ada tabung fotostatkan?   
(kat pejabat uni aku ada je. ke pajabat kau ni takde kak? kalu takde , aku cool)
aku nak 2 salinan IC adik aku je pun ...
bukan aku amik free !
macamlah mesin tu ayah kau punye :p
kerajaan punye tau tak?
eleh macam kau tak pernah gune untuk kepentingan peribadi kan?
:p
lagi keji ... guna hak rakyat tak bayar pulak tu
kecohlah lu kak !
(astaghfirullah, emo sungguh aku...PMS la tu ... ehehehhee~)
 
***

kepala ku sandarkan

lelah
berehat aku sebentar
eh. aku bawak adik aku. lupe pulak. sian die


"dik, nak makan ape2 tak? kaklong belanje. hari pun panas ni"
"takpelah kaklong, kita balik dulu. karang jalan jem. orang dah nak keluar kerja ni"


"ye tak ye jugak"


***


dan hari ni
bismillahirrahmanirrahim


Permohonan anda tidak berjaya, harap maaf


tergamam aku
tak percaya
sekali lagi cek
sama
sekali lagi cek
sama
berkali2 cek
sama


hampa
kecewa
pilu
tak percaya aku


adik aku ok ape
3.02
kire lepas tengkuk tu patutnye


lalu aku amik fail die
aku semak balik


hurm...
dah agah dak


AKU TAK ISI PNGK DIE DALAM UPU !

dik
kaklong minta maaf dik
kaklong ingat itu PNGK semester akhir
rupenye bulih je isi PNGK sem 5 kau
manelah kaklong tahu :( napelah bendul benor aku nih?
tapi kaklong dah pilih status yang adik dalam semester akhir
even transkrip setiap semester pun kaklong poskan
maafkan kaklong sangat :(

ni kite cube buat rayuan eh
kite amik UMP dengan UTM
insyaAllah bulih
sabar ye 

***

depan die aku mantain macho je
masuk bilik
tak bulih aku control dah
rasa bersalah gile
tulah buat permohonan dulu tak ikhlas marah2
padan muke kau !
kesian adik aku
tak sampai hati tengok die

hati aku pun kecewa jugak
ayah yang baru tahu pun frust
terus keluar dengan kawan die
mak belum tahu lagi
overtime pulak die hari ni
sekali lagi aku menanggung bebanan ini

dan semakin aku rasa beratnya tanggungjawab
seorang ayah seorang ibu
bukan setakat membesarkan
malah memastikan kelangsungan hidup anak tu
belajar die
kerja die
dan aku takkan sunyi dari semua itu
kerana aku lah pengurus adik2 ku
either pasal study , sambung study atau cari kerja 
walau berat dan payah
tapi inilah didikan Allah untukku
sebagai persediaanku jadi ibu kelak
eh OMG !
ada lagi satu
dah tentu2 aku jugak pengurus kanan dalam majlis aweks
eh. bile diorang dah gatai menikah nanti
waaaaaaaaa~


Maafkan kaklong dik
Kita usaha lagi ya
Muga rayuan diterima
insyaAllah...amin
Kali ni kaklong masukkan PNGK ^^ 
 

3 comments:

  1. assalamualaikum :)

    dah tertulis bukan rezeki dia di situ. maybe tempat lain menunggu kedatangan dia. siapa tau. InshaAllah. :)

    p/s- kali ni kene buat dengan lagi ikhlas. :P

    ReplyDelete
  2. alamak... tragis tuh... tak pa.. rezeki dia kat tmpat lain la tu... tapi,, nape nak kena antar ic segala? adik akak 2 nak amek apa? ijazah ka? hihikkk...=D piss.. banyak tanya plak.. sori..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum :)

    maaf lame benor tak update blog :)

    1. Cik sar ^^

    alhamdulillah, kali ni saye perbaik niat saye. dah settle kan dah semua isnin lepas. Satu hantar UiTM, satu lagi pos laju UMP.

    mudah2an dapatlah die ^^

    2. Cik pahnor :)

    salam perkenalan ^^
    ~ehehehehe
    dik, rasanya untuk semua urusan rasmi kerajaan...terutama bab2 applying further studies memang nak salinan ic. bukan tu je. salinan berikut adalah wajib :

    1. i/c sendiri
    2. surat beranak sendiri
    3. surat beranak mak
    4. surat beranak ayah
    5. sijil berhenti sekolah
    6. sijil SPM

    :) yang lain2 mengikut keperluan...

    adik kakak amik ijazah kejuruteraan awam...die dah lepas diploma, currently kerja sementara kat LHDN...office boy, kontrak sampai bulan 12.

    kalau ade rezeki sambung belajar, kami memang support die habis2

    maklumlah gaji diploma / ijazah lain...

    :)

    ReplyDelete