Monday, March 21, 2011

hidup ini sebuah pilihan

melalui detik detik persimpangan hidup ini
yang ku rasakan payah, susah dan penuh gundah
aku pernah dan sudah dan mungkin sedang melalui
fasa-fasa di mana kehidupan ini umpamanya seperti binatang
ya binatang
itu yang kawanku sebutkan lewat panggilannya petang tadi

seusai tamat perbualan kami
ku telusuri balik setiap kata-katanya

manusia ini, perempuan especially; mempunyai 9 nafsu dan 1 akal
betapa lemahnya perempuan ini, andai terus terus mengikut nafsu
samalah seperti binatang
yang hidupnya tanpa arah tujuan
hanya makan tidur mengawan bertelur beranak
ada pendengaran tapi tak di gunakan untuk mendengar seruanNya
ada penglihatan tapi tak di gunakan untuk melihat kebesaran ciptaanNya
ada akal tapi tak di gunakan untuk berfikir tentang kehidupan dan penciptaannya
dan paling penting...
mempunyai hati tapi tak di gunakan untuk memahami erti sebuah kehidupan
melalui ayat-ayatNya yang suci

aku baru sedar
hidupku memang seperti binatang
malah lebih teruk dan hina lagi
kerana aku umpama binatang ternak !

apa beza binatang dan binatang ternak?
sangat jauh bezanya
binatang
sangat berdikari
mencari makan
tempat tinggal
sangat percaya dan yakin diri
tahu bahaya di sekeliling
tahu selamatkan diri
tahu survival skill !

tapi, seekor binatang ternak itu
di siapkan makan
di beri tempat tinggal
tidur makan mengawan beranak
sampai masa di sembelih
huh !

memang hangin dengar 
panas cuping telinga aku
tangan pun rasa ringan ja nak melayang
tapi, adat orang mencari nasihat
kenalah dengar walau pedih mana sekalipun kan ?
benar,
benar,
dan amat benar kata kawanku itu
tak dapat ku sangkal
semua kata-katanya
memang tepat kene hidung mancungku

hidup ini sebuah pilihan
setiap tahun
setiap bulan
setiap minggu
setiap hari 
setiap jam
setiap minit
setiap masa
setiap detik
merupakan sebuah pilihan

semudah hari ini nak bangun pukul 6 ke 6.01 minit
baju kurung ke baju seluar
sarapan ke tidak
ceria ke monyok
even untuk kentut pun boleh pilih nak tahan ke nak lepas kuat-kuat

aku sedar
aku telah terlalu hanyut
terlalu mengikut perasaan
terlalu emosi
keterlaluan amat
aku telah mengabaikan hidupku
apatah lagi hak-hak yang di tuntut ke atasku

aku tahu
aku tenggelam dalam dunia ciptaanku sendiri
aku lemas kerana sepi dan sunyinya duniaku
aku tersiksa kerana terlalu emosi

ya
aku terlalu emosi
itulah yang dapat di simpulkan hasil renungan dan nasihat 
teman rapat mahupun jauh

memang hidup ini sebuah pilihan
nak islam ke kafir
nak tutup aurat ke tak
nak solat ke tak
nak couple ke tak
nak kerja ke tak
nak si A ke si B
nak kahwin ke tak
nak beranak ke tak
semuanya adalah pilihan

dan sememangnya tuhan maha baik
maha penyayang
di hamparkan pilihan-pilihan yang ada
dari yang baik ke yang buruk
pilihlah, pilih dan pilihlah

namun atas dasar apa aku mahu memilih?
sekali lagi tuhan maha baik
maha sweeeeeet
sebab Dia dah beri buku panduan
sebuah manual kehidupan
seperti mana bila beli benda baru seperti kereta, PS3, wash-in-machine, antivirus
semua di sertakan buku panduan
nak pakai ke nak guna benda tu, kena rujuk buku panduan
kalau jadi pape, rujuk buku panduan
semua kembali ke buku panduan

malah kadang-kadang
kalau bukan buku pun
cukup sekadar 
sekeping kertas atau notis 
panduan tentang penggunaannya
contoh paling ringkas dan mudah adalah tandas duduk
kadang-kadang kita boleh 
tengok kat dinding 
cara yang betul gunakannya
semudah berak/kencing pun
ada manualnya
ada panduannya









dan ia tidak berhenti di situ
di sertakan juga sebab akibat
dari tidak menggunakan atau mengikut panduan
yang ditetapkan

begitulah kehidupan...

pilihan pilihan di hamparkan
semua ada boleh pilih ikut suka
tiada paksaan mahupun ugutan

manualnya telah di beri
itulah dia Al-Quran
siap bonus lagi
ada kisah nabi2 dan sahabat
sirah sebagai panduan
apa-apa terjadi
kembalilah pada manual itu
rujuk dan hayati
serta amalkan dalam kehidupan



maka..
inilah masa untuk memilih bagaimana harus sebuah kehidupan ini diteruskan


Ya Allah...
bantulah aku, tunjukkan aku jalan yang tepat buat hidupku...
 





No comments:

Post a Comment