Thursday, August 25, 2011

ayah + kesihatan ~

dear baby :)
hehe~ 
hari2 asik cerita dengan you je
nasib baik you tak banyak songeh kan?

pagi2 after subuh buat homework
then around 9.30 bersiap 
untuk siapkan misi hari ni ...

baby...
Allah kan, Maha Baik
aku ni je kekadang bengong
bila ada ujian ...
huhu

hari ni keluar dengan ayah bayar insurans + road tax
pastu bayar saman adik


bestnya dapat jalan dengan ayah
pastikan rindu saat2 tu lagi


tapi...
kesian ayah jalan sikit termengah2
naik tangga tak larat
dari uni Asia ke maju junction 
kira dekat patutnye
aku pulak jalan macam biasa
"kaklong, nape laju sangat? ayah tak larat"


***


hurm...
Ya Allah
besarnya hikmah pada setiap kejadian
bayaran insurans kurang
tak mahal sangat
semalam kene marah sebab surat state 600++
bila pi Uni Asia tu cume 400++
alhamdulillah sangat
benarlah Allah nak uji je
tengok camne aku bertindak
rugilah semalam aku teremo
adeh :(


pasal ayah...
aku harap Allah beri aku masa dan rezeki
aku nak jaga ayah
muga2 lepas exam ni aku dapat jaga ayah sebaiknya


***


dan insyaAllah 
pengajaran paling besar aku dapati hari ni adalah

MENJAGA KESIHATAN

-jadi kepada bakal suamiku, bersiap sedialah !  

:P




kena belajar masak makanan secara sihat
makanan tradisi kalau pandai masak pun
30-40 tahun akan datang suami sakit jantung ape ke halnye?
aduh
banyak sungguh tugasan
aja aja fighting !
















































*** sedap pulak aku dengar lagu rossa time taip nih ...  

8 comments:

  1. assalamualaikum my dear :)

    hm, bila dah berumur selalu macam tu kan. abah saya pun.

    insyaAllah. sama2 la kita menjaga makan. hari ni banyak makanan bukan pengubat badan, tapi banyaknya cuba meracuni badan.

    take care kamu ye.

    ReplyDelete
  2. hi kaklong..hi baby :)

    jaga mak ngan ayah elok2 taw..kita cuma ada diorang sekali je seumur hidup..

    pesanan tuk bakal suami kaklong :- bersiap sedia lah..hihi ;)

    ReplyDelete
  3. Salam semua :)

    1. cik Sar

    waalaikumussalam dear ...
    tu lah kan?

    makanan ni memang bawa penyakit
    ayah saye darah tinggi + kencing manis
    kesian die ...
    ntah macam mana nak buat


    erm...
    sekarang saya memang tengah kumpul
    resepi2 yang sihat
    kebanyakannya tukar santan dengan susu ideal
    tapi saya pun masih belum kaji lagi
    benarke susu ideal tu lebih baik dari santan
    atau sama je?

    pastu lain2 rebus rebus dan rebus instead of goreng :D

    dan paling penting, guna olive oil
    tapi mahal amat ...

    aduh :(

    2. Encek Wan

    hi baby :p
    eheehe~

    ntah sape2lah orang tu kan?
    kesian die kena bersiap sedia :)

    3. Encek Psychopath

    hi kamu :)
    suka amat bace ayat2 kamu kat blog
    puitis amat

    erm...
    masih ade ke lelaki sekarang yang tak merokok?

    ReplyDelete
  4. hi lagi kaklong & baby :)

    saya antara lelaki yg tak merokok ;)

    ReplyDelete
  5. my dear.

    abah saya ada diabetic and suspect jantung.
    untuk tolong reduce gula dalam darah tu, my mum masakkan nasi dari beras faiza herbaponi taj mahal tu. insyaAllah mydear. beras tu kurang kanji.

    then, masakan sebenarnya susu pun still ada lemak cuma kurang dari santan. better elak masakan berlemak. abah saya kurang makan makanan macam tu ang yang bergoreng. banyak makan yang rebus2 je. cth, singgang. insyaAllah.

    biasanya pesakit macam ni, memang kena pantang betul2 dear. kalau tak, memang payah. ni dekat raya ni. lagi la.. tapi biasalah. orang tua kan. sabarlah mydear.

    ReplyDelete
  6. one more thing!

    pengakuan:

    SAYA AMAT TIDAK SUKA KEPADA YANG MEROKOK. rasa macam nak suruh orang tu telan terus batang rokok tu. kunyah. baru terasa. barulah rasa tak membazir dengan duit yang dibakar tu. ~ahaha. my bro terutamanya. :P

    ReplyDelete
  7. 1. Encek Wan

    owh
    encek tak merokok
    tapi gambar lain pulak
    (erm...rasa macam dah pernah tahu encek wan tak smoke)

    hurm
    bagus2
    tapi tau fakta tu pun watpekan?
    takde maknenye :P

    kihkhihkhihkih...
    nakal pulak
    sory2

    2. cik sar

    bagusnya abah cik sar
    kami dah pernah cube
    beras tu tawar hebeh
    tak lalu makan
    hehehe~

    ayah saya memang tak pantang makan
    yang die pantang cume durian je kowt
    lain2 sume telan je

    risau saye :(

    ReplyDelete