Wednesday, August 24, 2011

tak tahu

dear baby
i was a bit tired today
physically i'm ok
but emotionally 
i'm so tired


dear baby
i don't know
what to do
i don't know 
what should i do


dear baby
thanks for being here for me


yup
aku memang kering kontang
dari mula akhir sem lagi 
aku dah berjaga2 
aku amat berhati2
untuk tidak membazir 
apalagi boros berbelanja

aku tak sambung biasiswa aku
this semester 
pakai duit mana yang tinggal dalam bank je
time2 sesak
kena bayar yuran kolej sume
aku pinjam kat kawan aku
alhamdulillah diorang baik hati 
sudi kasi pinjam

dan sekarang
aku kering lagi
tapi aku amat teruji
sebab aku dah tak tau nak teruskan
belanja aku masa naik cuti nanti
ada lagi 7 minggu sebelum aku tamatkan study

duk rumah ni
hari ni
malam ni
bertambah sedih rasa
banyak kali aku dah cakap
servis kereta + road tax kena buat minggu ni
tak buleh tangguh lagi

hari ahad lepas 
teman mak shopping
die nak beli itu beli ini
bila cakap simpan duit tu dulu
untuk benda lebih penting + segera
tak nak
nak beli jugak

aku ikutkan je
sampai nak masuk barang dalam kete pun tak muat
alhamdulillah kete besar
susun lah molek2
pastu duduk berhimpitlah sikit


hari ni
bila adik lelaki kedua kena saman
bila tarikh servis + road tax nak dekat
masing2 bising
itu ini
duit tak cukuplah hape lah


:(
jujurnya 
memang aku rasa nak lari
sedih amat


tekanan yang aku rasa ...
astaghfirullah
astaghfirullah
astaghfirullah

dear baby
ayuh kita jadikan pengajaran yep


pernah dengar tak prinsip masa pareto?
kita jugak buleh aplikasikannya kat sini


segera  vs tidak segera
penting vs tidak penting


mak memang suka shopping
ayah pulak memang suka tegah
aku tengah2
tapi most of the time aku jugak tegah
aku faham perasaan ayah
aku faham amat
kerana aku kaklong mungkin?
tapi aku juga faham perasaan mak
perempuan, biasalah
dan kadang- kala ku ikutkan jugak kehendak mak


tapi malam ni 
aku sedikit kecewa
juga terkilan
bilamana aku dipersalahkan
salahkah aku dengan kereta yang mak ayah sendiri beli?
salahkan aku yang masih belum kerja lagi?


dan sekali lagi...
ingin ku pergi dari sini


dear baby
ingat pesanan ni
nanti dah berkeluarga
rancang 
rancang
dan rancang


jangan ikutkan nafsu
berfikirlah secara waras


utamakan yang utama
bukan mengikut nafsu semata2


dan hanya kepada Allah
pemberi rezeki 
lagi Maha Kaya


padaNya tidak pernah ku curiga
kerana rezeki itu datang dariNya


meski duit beribu dalam bank 
tidak semestinya milik kita
meski nasi yang di dalam mulut
tidak semestinya milik kita


sabarlah...
padanya ada sebuah keindahan




































***
esok 
- bayar kompaun saman adik
        
- cari kad follow-up adik yang dah 3 tahun tak pi follow-up (kami suspect adik bongsu kami rabun...kad pulak tak jumpe --> itulah pentingnya fail kesihatan anak ! )
         
- bayar road tax yang mahal nak arwah sampai aku kena lecture tak pasal2
         
- final kemas rumah . titik !






aku mahu study
aku mahu beribadah
bukan sibuk dengan tuntutan dunia yang tak sudah2
padahal dari syaban lagi aku dah suruh prepare semua
susah nak betulkan budaya yang dah biasa buat berpuluh tahun
nanti bila start berfamily
baby,
ayuhlah kita berbudaya dengan sunah Nabi ^^
aja aja fighting !

2 comments:

  1. assalamualaikum dear.

    hm, sabarlah sayang. ujian takkan berhenti datang. terpulang kepada kita macam mana nak hadapi. kuat atau tidak.

    moral of the story.
    - planning pentingkan
    - kemahuan melebihi keperluan. elakkan. tapi faham naluri wanita. nafsu lebih banyak kan. :)
    - JANGAN BERTANGGUH. perkara paling pantang dalam family saya. ~uhu. selalu jugak kena bebel dengan my mum n my dad sebab bertangguh. uhuu/

    sabarlah mydear.
    take care.
    miss u. :)

    ReplyDelete
  2. wassalam dear ^^

    hehe~
    alhamdulillah semua dah ok

    ntah nape teremo pulak semalam :D

    astaghfirullah ...

    ReplyDelete