Sunday, August 14, 2011

monolog pagi ...

pagi.
aku terbangun.
mata tak dapat ku lelap.

keluar bilik.
gelap.
mata melilau.
suis ku petik.

mak adik ayah.
erm...ke bilik
depan belakang
mana adikku yang sorang lagi?

2.52am
die tak balik lagi?
dari berbuka tadi sampai sekarang ?

keluar rumah.
hitam pekat.
keretaku sendiri diselimuti kelam.
pekat. gelap.asing.

sayu.
tak dapat aku tidur.
kerja harus disiapkan.
bukan kerana aku mahu.
tidak.


tapi sebab.
mak.
ayah.
aku gagahkan.
meski terpaksa melalui perkara yang sama berulang kali.


aku tahu ini bukan yang terakhir.
masih ada 3 adik harus aku uruskan.
ini sekadar pengalaman.
yang sedikit sebanyak menguji kesabaran.
juga keimanan.

sabar.
ini lah kakak.
kakak yang akan terus sabar.
dengan kerenah adik !


***jom isi borang kerja sama2 + siapkan dokumen2 
      (padahal bukan aku yang kerja)


aku usaha.
dan aku mahu yang terbaik untuk dia.
alhamdulillah.
rabu lepas adik aku dapat gaji 1st.
kerja kontrak. 

habis kelas ja aku dapat kol.
kerajaan langit suh balik umah.
adik nak belanja makan.
penat.
ku harung jua jalan jauh nak balik umah.
padahal buleh ja tunggu wiken.
takpe.
adik punye pasal.

dalam hati rasa bangga
adikku dah bergaji
terharu pulak rasa
sungguh2 die nak belanja
padahal aku bukan harap balasan pun
mak ayah pun sama
alhamdulillah
adik adik...

alhamdulillah.
sekarang, ayah suh isi lagi borang lain untuk die.
assistant engineer.
mata aku yang berpinar.
jenuh carik kat jobs malaysia.

alhamdulillah.
pagi ni terbuka hati aku untuk siapkan dokumen die.
kesian mak ayah punye pasal.
nak harap die? 
hurmmmmmm......


sabar lah wahai hati ~




*ditulis jam 3:05 pagi 13 ogos 2011

2 comments:

  1. assalamualaikum.

    SABAR always.

    itu yang mampu selain sentiasa berdoa. insyaAllah.

    ~diri ini pun sedang melalui fasa2 sukar dear. jatuh bangun jatuh bangun juga ni untuk tenangkan hati.

    kamu sabarlah lagi. sama2 kita sabar lagi eh..
    ingat pesan seorang rakan. ~REDHA TO THE MAX katanya untuk mendapatkan ketenangan yang hakiki. InsyaAllah. :)

    take care kamu. :)

    ReplyDelete
  2. wslm dear :)

    eh ingat kamu dah tidur ^^
    thanks tau.

    memang kena selalu sabarkan?

    take care jugak kamu...

    nak tido dah, penat
    rasa lega sikit setelah sharing kat sini :)

    nite dear

    ReplyDelete