Wednesday, September 21, 2011

a.k.u.s.e.n.g.e.t.b.e.n.g.e.t.

di tahun pertama aku memegang stereng
laju biasa aku bawak 120km and above
maklumlah jiwa muda
ikutkan sangat
balik kampung pun sampai abang sepupu jeles
tengok aku cekap driving
tak puas hati betul die
cepat je aku keluar simpang 
tiap kali kami berkonvoi ramai2 jalan raye
gile tak puas hati
sampai tinjau aku nyer gear auto ke tak :P
sekali aku auto 
die juih bibir :P
alamak bang ! 
belum tengok lagi aku bawak manual guano
tak aci lah
mak ayah yang beli auto :)
sekarang di tahun ke4 aku pegang stereng
uiii tak larat rase
kalu bley tak nak drive
patah pinggang bro !
aku bawak bley buat sume orang layan jiwang
hehe
paling laju pun 100km/jam je
muahahhahahhahhaa
gile kentang :)
yelah, keselamatan mesti diutamakan
aku ni driver family
jugak driver makcik2 dan wan aku
aku lah satu2nye gadis yang rajin bawak golongan tua 
bershopping
dekat 1 kampung aku bawak
kampung aku ade 4 buah rumah je --> 3 makcik + wan aku
jauh terpencil kat bawah gunung
betul2 sebelah banjaran titiwangsa
(gempakkan?)
pagi2 fuiiyyoooo... sejuk ke tulang
tiap kali bawak diorang penuh kete aku
tapi best shopping dengan diorang
tak banyak hal
satu dua kedai je
pastu tak larat dah
hehee
orang tua mane larat jalan banyak
nak harap sepupu aku yang lain
jaga wan kejap pun tak nak ... leka layan FB
aku ni... ehem ehem
calon menantu sungguhkan? :P
(muntah hijau guling2)

***
aku lah gadis kota
yang rock n roll 
brutal lagi tomboy
hehe
takut tak?
:)
tapi alhamdulillah
aku dibesarkan di kampungku itu
sampai 4 bulan baru balik KL :)
pastu asrama menengah kat kampung balik
jadi kenelah sepoi2 kampung tu kat aku
nak2 wan aku
pantang aku balik je
kene tukar pakai kain batik
mane die bagi pakai seluar muar ni
waktu awal2 aku pakai kain batik
pum ! aku kena pukul
adeh wan ni
aku pakai kain batik terbalik !
kate wan bunga kat atas
akar kat bawah
waduh2 aku mane tau
hurm...
orang tua ni suwiiitttlah
mak aku lagi banyak kot die ajar
sampai sekarang
aku rasa aku lengkap lah sebagai gadis
:)

***
alhamdulillah
aku dikenali sebagai gadis yang sopan
bicaraku lemah lembut
dan suaraku kadang2 manja
gaya jalanku rapat2
kalah model catwalk :P
kalau kangkang2 nanti kene cepuk dengan mak 
dan paling best
adalah kerana aku rajin mengemas
mak cik aku asik ulang
"owh rajinnya kaklong, kalu buleh den nak buat menantu"
2-3 kali diulangnye - aduh jangan masin udah ...
yelah...
antara ramai2 gadis
gadis kota ni lah
yang selalu tolong die sapu halaman
sapu rumah
masak2  + basuh pinggan
jemur kain + lipat kain
basuh tahi ayam kat depan rumah (ni paling sadis)
kadang2 tolong die cek ayam dah masuk reban ke belum
mane mak cik tak tangkap syahdu kan?
kali2 ade tetamu pun
aku tolong layan :)
mak cik aku yang lain pun siap nak pinjam aku bawak balik 
"adik, mak cik pinjam kaklong buleh tak? die rajinlah"
kate mak cik aku yang lagi sorang kat adik aku
adik aku? 
sengih je :)


***
kalau pi kenduri-kenduri pulak
mesti ade je usik usikan
"ni bakal menantu saye"
"saye pun nak"
"wah...jangan main2"
usik jiran-jiran aku
naik malu aku dibuatnye
mak bukan nak tolong pun
di biarnye aku tersipu-sipu kat situ


***
dan paling membahagiakan
tentulah bila time pulang ke rumah
"mujur kaklong balik"
meleret dah senyuman ayah
"kaklong nak bawak rak tu ke dapur nak susun barangkan?"
adeh mak ni, belum lagi den melepas lelah
aku senyum je...
"kaklong jom ngaji ... ajar adik"
"baiklah adikku sayang... pas ngaji kite buat Math pulak ye"
"mak jom solat sama...kaklong imam"
alhamdulillah ya Allah kerana telah membentukku sebegini rupa
"cantiknya kakak hari ni ...kak nak pi mana?" - housemateku tanye
"eh...kakak Nobody ni memang selalu cantik" - sampuk rumateku 
saje je diorang ni nak mengusik aku lah tu ... :)
(aku ni tua setahun je berbanding mereka yep :P)

"wuiii. alhamdulillah kaklong ada. harap anak bujang sume hampeh"
adu makcik aku :)
di saat ular jatuh dari pokok kelapa di halaman kampung
gadis inilah yang jadik heroin
orang lain buleh larik?
ntah dari mana aku dapat kekuatan 
aku pun tak tahu
aku amik galah panjang
aku ketuk2 ular tu sampai mati
(ular tu kurus je-tak cukup makan kot, tapi berBisa)
alhamdulillah ... mati ular tu
sejak tu mak cik aku lagi tangkap syahdu lah ngan aku ^^


***
bestnye dapat bahagiakan semua orang
dengan kudrat diri sendiri
bestnye dapat tunaikan tanggungjawab kat semua orang
tanpa memikirkan diri sendiri
bestnya berbakti dan menyumbang
tiap waktu dan ketika
bestnya dapat sentiasa berperibadi mulia
mak ayah yang dapat nama
bestnya kehidupan ku rasakan


***
cuma kadang2 time aku bengong
itu lah zaman kejatuhan eropah
eh tibe2 :P



***
aku masih belum bisa membahagiakan diriku
masih terbelenggu oleh mainan dunia yang sia-sia
aku menyintai dia
tapi apakan daya
halangan orang tua
tersiksa ku rasakan
dan makin pedih saat ini
ku rasakan
astaghfirullah
macam tak beriman pulak rasa
tak kuat aku melalui detik2 ini lagi
aku lelah
aku cuba bertahan berkuat
tapi acapkali gagal
aku menyintainya
aku menyintainya
aku menyintainya
astaghfirullah
astaghfirullah
astaghfirulaah
dear sayang 
mungkin kamu penat
bertahan dan berkuat
berehatlah malam ini
lepaskan bebanmu
kongsikan kesengsaraanmu
luahkan ia
agar semangat itu kembali bertamu
agar relung jiwa itu kembali menyatu
bagi meneruskan esok hari

sayang

aku tahu kau kuat
kau matang
lagi rasional
kau telah buat keputusan
yakinlah padanya
Dia selalu bersamamu
dan laluilah ujian ini dengan tenang
juga sabar
sikit lagi sayang
kau kan temui bahagiamu


tabahlah !
















3 comments:

  1. salam..hi kaklong & baby :)

    emm..bole jadi menantu yg baik..pilihan ibu2 :)

    ReplyDelete
  2. salam mydear.

    amboi, betul masuk lif tekan sendiri ni. ahaha

    gud luck eh..

    ReplyDelete
  3. salam dear sar dan encek wan :)

    ehehehe
    maaflah
    tak berniat pun nak masuk lif tekan sendiri
    :(
    cume pagi tadi kronik amat
    dekat 2 pagi tak dapat tidur
    tangkap leleh punye pasal

    so kenelah buat entry masyuk sikit
    biar hati tu terpujuk
    tak lah sedih sangat

    lepas je dah taip2 sume yang istimewa
    tentang saye tu
    rasa lebih lega
    self-therapy :)

    so taklah melalut sangat
    part kesedihan tu
    :)

    hehehe ...
    maafkan saye ye sume2
    saye cume nak memujuk diri
    tiada niat lain
    :)

    ReplyDelete