Sunday, September 11, 2011

suri rumah edisi raya 2

memandangkan wiken ni
adik ayah nak datang umah kami di KL
aku kalau buleh tak nak balik
tapi ntah guano terbalik pulak :P

"cepatnye kaklong mengemas. tadi mak buat, lambat. tak siap-siap"
aku senyum je ... tangan pantas mengemop ruang tamu

mak saje lah tu. nak amik hati. dah peras tenaga aku, nak bodek2 :p
takpelah mak, demi mak tercinta ^^

padahal huiii tok sah cakaplah...
peluh aku menitik sama laju dengan gerakan pantas tangan aku


semalam penat layan mak die nak bershopping pasca raye
waduh2
aku dengan tak cukup tidur
sampai2 umah je ... lepak2 
malam dah bawak die pi UO Chow Kit
ingat nak beli barang dapur je
sekali die nak beli tea-set pulak


udahlah jenuh aku tolong die cari yang dalam budget die
hurm... dah jumpe pattern berkenan di hati
warne pulak nak warne merah
jenuh aku angkat kotak satu demi satu carik warne merah
sorry lah cik pinggang
kene kerja keras wiken ni :)


"corak bunge-bunge ni sesuai tak kaklong?"
nape pulak tanye aku. tadi macam dah berkenan corak tu. hurm.
"erm... sat. kaklong rase ni cantik mak. simple. elegan dan abstract"
aku tunjuk satu set yang ku rasakan lebih sesuai


"nampak macam style jepun"
"tak gapo la mak. asik bunge2 je. try ni pulak. cantik,.. kaklong berkenan"
"biar kite bukak dulu, tengok"
"yelah cantik. simple."
hehe, terpengaruhlah tu :p


"k, kite cek satu2 kot2 ada yang retak ke..."
"kene ke mak? depa dah comel2 letak dalam kotak ni.."
"eh mesti lah cek "
"baik mak"


akhirnye mak pilih yang aku tunjuk tu ... :)


***


habis je mengemop
aku sapu
then mop 2nd time dengan dettol


pastu mak pulak nak basuh bilik air
" la mak gapo dio basuh gitu?"
"nanti penat..dah takpe. biar kaklong buat"
"takpelah ... mu pi sudahkan mop tu ..."
"k, tapi biar kaklong tunjuk sat. buat gini... takdelah sakit pinggang ke semput ke ..."
sambil aku tunjuk gaye cuci tandas versi mudah kanak2 rebina
"owh ..patutlah mak semput. senang cara ni ..."
  


:)

sambung aku mengemop kat depan

"aduh tak laratlah mak..."
dan seperti biasa, aku lah dok perabih kerja2 mak
mungkin die tak biase lagi cara aku tu
tapi ya tak ye jugak
cara aku tu perlukan kepantasan dan teknik memberus yang betul ...
secara fiziknya -->
semakin dekat jarak antara beban dan fulkrum
semakin kurang tenaga/daya yang diperlukan
hehehe... ade gaye cikgu fizik tak?

ayuh ulangkaji ...


Untuk mengangkat beban yang berat, kita perlu :
(a) meletakkan fulkrum paling dekat dengan beban,
(b) daya dikenakan sejauh mungkin dari fulkrum,
(c) gunakan kayu yang panjang, bukan kayu yang pendek.


Fulkrum diletakkan dekat dengan beban, sedikit daya diperlukan untuk menggerakkan beban.

Semakin berkurang / dekat jarak fulkrum dengan beban, semakin berkurang / sedikit daya yang diperlukan untuk menggerakkan beban.

Fulkrum diletakkan jauh dengan beban, lebih banyak daya diperlukan untuk menggerakkan beban.

Semakin bertambah / jauh jarak fulkrum dengan beban, semakin bertambah / banyak daya yang diperlukan untuk menggerakkan beban.


***


hehe... 
suri rumah yang cemerlang harus mengaplikasi :)
agar tidak kelelahan membuat kerja ^^


pengajaran aku dapat wiken ni:


1. haruslah prepare awal bila tetamu nak datang
(aku buleh pi tidur pagi tu. dah tengah hari baru terhegeh2 nak kemas :P ini gara2 mak lah buat aku penat malam sebelumnye ... )


2. pentingnya ade set pinggan mangkuk 
(nanti kahwin jangan nak beli kerusi sofa sume bagai... beli pinggan mangkuk dolu, nanti tetamu datang, kerusi punyelah macho... senduk kuah pun takde :P tak ke haru? )


3. haruslah plan menu gapo nak buat untuk tetamu ... 


4. kalau masa sikit untuk bersiap ... caranya adalah :


- dah masuk waktu solat, solat dulu
- bersiap untuk bekerja !
- gosok baju nak pakai bile tetamu datang
- kemas ruang tamu + ruang depan umah
- cuci tandas
- masak makanan + siapkan air
- kemaskan pinggan + cawan + sudu garpu
- dah siap sume hidang di meja hidang
- mandi 
- preparekan pakaian solat untuk tetamu
- dan bersiap tunggu tetamu sampai ^^


tapi nak buat dalam masa 2 jam setengah, haruslah ade pembantu2 setia
juga kelengkapan yang cukup :)

2 comments:

  1. salam dear :)

    amboi! siap aplikasikan dalam tugasan harian ni. eheh. gudgud. lagi2 tang cuci tandas tu. cepat dan berkesan menanggalkan kesan degil :D

    rajin kaklong ni. boleh buat calon menantu dah. eheh.

    take care kamu. :)

    ReplyDelete
  2. salam dear...

    waahhhh
    lame tak jenguk blog :)

    hehe...
    calon menantu?
    jauh lagi kot

    tu rajin bile terdesak je tuh
    hehe...

    miss u dear :)

    ReplyDelete