Saturday, September 10, 2011

suri rumah edisi raya 1

sesungguhnya memuliakan tetamu itu 
adalah salah satu cabang akhlak seorang manusia

huhuhu
sepertimana entryku ini 
hari ini aku ingin berkongsi lagi sedikit perasaan 
juga pengalamanku
buat ingatan dan renunganku di masa hadapan
insyaAllah
raya kali ini banyak dugaannya buat keluarga kami
di saat kucing kesayangan meninggal
accident dan kereta kena hantar bengkel
pada hari raya kedua 
kami telah menerima tetamu yang bilangannya di luar jangkaan kami

:(

adalah amat memilukan juga melukakan
kami amat terkilan 
kerana tidak dapat buat yang terbaik

setelah semalaman hingga pagi 
menguruskan kereta yang accident
kepulangan kami ke rumah kedua kami
hanya menambah luka di hari raya

pagi raya itu 
tidak ke mana-mana
kerana tak cukup tidur belah malamnya yang accident
hari raya kedua baru ada mood raya

lalu mak pun menjemputlah keluarganya di kampung 
untuk singgah beraya rumah kedua kami yang dekat dengan kampung
aku dan ayah sebenarnye tak larat 
nak terima tetamu
kamilah paling letih
menguruskan kereta accident
driving balik rumah kedua
tapi memandangkan mak tercinta nak jemput tetamu
terima jugaklah

seperti biasanya
keluarga belah mak yang datang dalam 3 keluarga
so plan buat mee jawa je cukuplah
beli 6 mee kuning
2 buat mee jawa
2 buat mee goreng
lagi 2 just spare
kami try carik udang ... habis carik keliling tempat
malangnye takde
ade pun yang dah lenyek2 ... jadik kami pun beli je
tempura sebagai ganti 

mak sebenarnye happy dalam pilu2 die tu
sebab peti sejuk raye ^^
jugak sebab anak dare die 
dengan penuh kasih sayang
mengemas store di bilik sebelah dapur
ade ke mengemas di petang 1 syawal?
hehehe ... aku lah tu :p

waaahhh senyum memanjang mak
ayah pun same
tengah aku sibuk mengemas2
ade je yang datang singgah
kalu tak singgah pun curi-curi tinjau
ayah aku lah suke gitu :)

bukan pe
saje nak kalih perhatian diorang
yang sayu akibat kereta kesayangan accident
hurm...
alhamdulillah 
seperti biasa 
aku berjaya ^^
mereka suka susun atur bilik itu
setelah berkali-kali aku mengalih barang2
test tengok camne

sebab sebenarnye nak susun barang ni 
ade petua die :)
antaranya ... 

1. tidak meletak kerusi di ruang depan kiblat
(nanti kalau orang nak solat, taklah menghadap orang yang duduk kat kerusi - tak pasal2 kene ubah tempat duduk) 

2. dan tempat sangkut baju hendaklah tidak dapat di lihat dari pintu
(nanti taklah orang lalu lalang depan bilik nampak baju2 tersebut- lebih kemas pemandangan)


memang ada bakat aku ni :p

atas2 faktor2 itu mak lagi bersemangat nak terima tetamu ...

***

menjelang malam
mak pun call adik die
sekali adik die kate yang akan datang tu 10 kereta !!!
jam dah 8.15pm 
dan mereka akan sampai lagi 45 minit je

???
bergaduh lah kejap mak ayah
sebab salah paham kat situ
aku???

paham2 je lah guano terjadi malam tu ...

itulah malam paling mengerikan dalam sejarah keluarga kami
memalukan ... dan paling terkilan tentulah mak dan ayah ... selain aku :(

pengajaran aku dapat :
lain kali orang yang menjemput mesti make sure berapa yang datang
dan orang yang dijemput tu, kalau pandai2 ajak orang lain joint (tanpa pengetahuan tuan rumah) haruslah bertanggungjawab memberitahu tuan rumah
kerana jatuhlah maruah tuan rumah 
bila menyediakan makanan hanya untuk 10 orang
tapi yang datang dekat 50 orang pada masa yang sama !!!
(padatnye rumah tak payah describelah
sampai melimpah kene duduk luar kat parking lot)
dan hingga kini tiap kali teringat pasti mengundang pilu di hati ...



No comments:

Post a Comment