Friday, November 26, 2010

Suri rumah proaktif

Assalamualaikum :)

Hari ni tengah sibuk-sibuk nak siapkan assignment
Ada pulak tetamu yang nak berziarah
Hari dah pukul 9 lebih dah ni
Sape pulak nak datang malam-malam ni
Bila tanya mak, owh rupanya pakcik nak datang menjemput ke kenduri kawen anak die
Biasalah, hujung tahun, bulan 12 ni adalah bersamaan dengan bulan kawen , honeymoon ^^

Terpaksalah aku meninggalkan assignment dan tolong mak get ready
Rumah dah lah tunggang langgang
Maklumlah hero-hero adik aku nih
Bukan reti nak kemas
Adik perempuan aku pun same je
Barang mainan bersepah-sepah
Wusshhh
Kain baju lagi
Tandas
Pinggan mangkuk tak habis cuci
Banyak keje nih...
Dalam hati rasa menyesal pulak balik umah malam ni
Kalu duk hostel, mesti dah masyuk dapat siapkan assignment
Astaghfirullah...

Niat kembali diperbetulkan
Islam mendidik kita untuk memuliakan tetamu ^^


So bermulalah aku mengemas
Masak air
Adik aku pulak pi beli biskut dengan roti
Dapur kehabisan stok malam ni 
Sementara tu, aku siapkan cawan hidang
Pastu salin baju yang proper ^^
Pastu siap-siap je, tetamu pun sampai


Terus jemput masuk dan lepas salam-salam
Aku lari balik ke dapur
Buat air teh tarik
Carik pulak bekas nak isi air
Basuh pulak bekas air baru
Siapkan biskut letak atas piring
Siapkan roti dengan jem
Nak buat roti bakar, toaster pulak rosak...
Lepas potong-potong roti dengan jem, hantar depan
Air basuh tangan ja aku terlupa tadi


Baru siapkan roti, air pulak dah nak habis
Kena buat air baru
Pastu roti pulak nak habis, kena cepat-cepat siapkan lagi roti
Hurm...


Pastu dah settle, baru dapat joint mak ayah dengan tetamu
Dalam hati, banyak benda jugak aku terfikir
Bukan tak biasa melalui semua ini
Cuma, sebagai pemuda yang berwawasan (heh)
Sekarang, banyak aku fikir
Tak macam dolu
Matang lah kiranya sekarang ^^


Hurm...
Penting ni untuk terima tetamu secara ad-hoc
Suri rumah kena sentiasa bersedia dan kreatif
Rumah kena selalu bersih
Pastu pinggan mangkuk untuk tetamu kena ada
Takkan nak bagi pinggan atau cawan yang kita pakai hari-harikan?
Kenalah istimewa sikit
Pastu kene kreatif nak bagi makan apa
Dapur kene ready

Dari pemerhatian aku tengok mak cik aku kat kampung,
Dia memang pakar bab ni
Superb
Anytime tetamu datang pun tak kelam kabut
Barang dapur ready je
Ada tepung cucur ikan bilis, ada mee..bihun...kentang goreng..sume die prepare ja
Kadang-kadang tu buat bubur, kek
Kreatif betul idea die


Aku pun teringin nak jadik suri rumah yang cekap macam mak cik aku nih
Tetamu datang bley buat hidangan best2x...
Banyak kene belajar nih..adeh


So, aku rasa mulai hari ni aku kene bertindak dan belajar sebagai suri rumah yang proaktif
Sebagai isteri, maruah suami kena jaga
Di saat tetamu datang, mesti siapkan yang sehabis baik
Demi maruah suami dan keluarga jugak :)

Lesson for today : be a proactive housewife ^^


(nak ada set kabinet dapur yang complete and comprehensive for a busy working housewife like me...heh...tambah 1lagi homework...find and create my own kitchen)


Dapur idaman ???




No comments:

Post a Comment