Tuesday, September 27, 2011

renovation weeks

dear baby
petang2 ni tak tahu nak watpe
duk terperap je dalam bilik ni
kat luar ade pekerja2
hurm

ni pun baru balik dari kedai hardware
teman ayah tercinta pi
kesian pulak nak biar die pi sorang2

baby nak tau?
malam tadi sebelum tidur
mase nak pi toilet
nampak ayah tengah duk belek2 tipon baru die
siap pakai kanta pembesar
aduh !
sayunye tengok
meruntun hati betul
lalu aku pi duk tengok gapo dio ayah buat tu
"meh sini kaklong buat"
"yelah...ayah cube dari tadi tak dapat"
"ok, dah siap. dah save dah nombor insuran tu"
"cepatnye. kalu kaklong tak tolong tadi, jenuh ayah"
(aduhai...ayah ayah)
"tu lah , lenkali panggil je lah kaklong"
"dahlah tu, pi tidur. ayah penat"

dan pagi tadi aku kemas2 rumah sikit
gulung tikar (pekerja senang nak lalu lalang)
jemur kain
basuh pinggan semua2
dan ayah
"hehe...nape pakai kanta pembesar ni? kan dah ade cermin mata"
"senang ayah nak bace paper"
(sambil tunjuk gaye kat aku)
"hehehe"
bahu ayah ku usap lembut
(ntah nape sungguh sayu hati melihatnye)


semenjak rumah under renovation ni
banyak jugak time aku spend dengan ayah
pi kedai hardware
pi kedai jubin
pi stor kilang amik jubin
semua aku teman
dan dari situ
banyak juga aku belajar
luas sungguh ilmu Allah ni
luas amat kehidupan ni
(aku lah ni suke berfikiran sempit sangat)


bila masuk keluar kedai
rase macam best pulak
tak pasal2 terimaginasi 
nak buat rumah sendiri nanti guano
jubin2 pulak
rambang mata dibuatnye 
cantik2 molek2


tapi ape pun
naluri surirumahtangga aku memuncak
aku tak bisa selesa
sepanjang renovation ni
tak sabar2 tunggu siap
nak mengemas !


lagipun kesian kat adik aku yang nak SPM tu
aku dah siap pesan kat mak ayah
renovate toilet je dulu
lain2 sambung lepas SPM
beriya-iya aku meyakinkan
sampai tahap aku membebel 
ehhehehe :P
last2 mak ayah setuju dengan aku
yelah, at least kena kesian kat adik aku tu
rumah bersepah2 guano die nak ulangkaji
aku ni yang dah nak exam pun
juling rase :P


insyaAllah petang ni siap lah rumah ni
dan tinggal aku nak kemas2
pastu buleh balik asrama duk diam2
study dengan tenang
ni nak study pun rasa tak best
tinggal rumah sepah2
(sungguh berjiwa surirumahkan? :P)


alamak ayah suh lipat kain ^^
sat gi kite sambung ye baby ...


ayah nak pasang kipas syiling kat bilik aku
so kena lipat kain2 yang aku jemur pagi tadi
tu lah tangguh2 lagi ! 


p/s : to be continue and update




No comments:

Post a Comment