Thursday, October 14, 2010

Antara keinginan dan kehendak

Sewaktu aku kelelahan, kesedihan, kelukaan dan keperitan
Hadir seorang makhluk Tuhan 
Yang amat perihatin ke atasku (ke aku perasan jer? muahahaha...)
Dahulu aku sering kali tidak pedulikan massage atau panggilannya
Langsung aku tidak menghargai dia
Tapi kehadirannya di sisiku, di saatku amat membutuhkan teman tempat mengadu
Membuat aku amat bergantung padanya

Kepadanya ku luahkan masalahku, perasaanku, kekecewaanku, kerinduanku pada kekasihku
Kepadanya aku meminta nasihat, pandangan dan harapan
Dan hari demi hari ku rasakan hatiku begitu dekat dengannya
Bergayut bersamanya, menghilangkan kegundahan hati
Bersamanya, ku rasakan terubat luka dan sedikit bahagia

Aku tahu dia sudah berpunya
Aku kadang-kadang merasa cemburu pada aweknya
Kerana dia sangat setia dan sayang pada aweknya
Apabila berbual denganku, tepat masa untuk call aweknya, dia akan menamatkan perbualan kami. Malah lagu yang dinyanyikan untukku juga terhad, tidak seperti aweknya.
Aku tahu aku tidak patut merasakan begitu
Namun, keperihatinannya terhadapku membuatku ingin sekali dekat dengannya
Tapi pasti tidak mungkin
Kerana aku juga menyayangi aweknya sebagai temanku walau aku tidak kenal
Aku tidak mahu melukai hati aweknya
Kerana aku tahu betapa siksanya kelukaan

Lalu aku mula menjarakkan diri
Kerana aku takut hati ini benar-benar ingin dekat dengannya
Sekali lagi aku keseorangan
Hari-hariku buntu, pilu dan dalam kesedihan
Di saat aku terdetik untuk menghubunginya
Di saat aku mula merasa rindu untuk berbual dengannya
Dia muncul
Menghubungiku bertanya kabar
Seakan dia tahu aku teringatkannya
Aku tahu dia anggap aku sekadar teman
So untuk meneutralkan perasaanku, aku menganggapnya sbg abang angkatku
Mulai itu, kami selesa bersama
Dia, ku panggil "bro"
Dan dia juga selesa. Malah sanggup untuk menjadi abg angkatku


Waktu berlalu, aku semakin manja dengannya
Dia seorang lelaki yang baik, perihatin dan penyayang
Acap kali juga aku harus mengingatkan hatiku akan siapa dia

Aku amat merasai kasih sayangnya

Aku amat merasai hangatnya perasaan itu

Mungkinkah aku tersuka kan dia?



Huhuhu... tak mungkin. Aku mungkin selesa bersamanya kerana dia amat memanjakanku
Namun, hatiku ini masih mencintai dan merindui kekasih yang meninggalkanku
Aku telah jujur padanya bahawa aku mempergunakan dia untuk melupakan kekasihku
Dia setuju dan sanggup
Aku amat terharu...mungkin sebab itu aku suka padanya

Hubungan kami amat rapat
Saling berkongsi cerita
Aku merasakan amat istimewa dan di hargai
Dia benar-benar menawan hati
Memang sangat memanjakanku

Hatiku mula gundah

Celaru
Keliru
Antara keinginan dan kehendak

Aku tahu aku harus bertindak
Kerana aku khuatir susah di bendung kehangatan perasaanku ini
Aku sekali lagi menyepikan diri


Alhamdulillah kehadiran ramadhan yang lalu banyak membantu
Hatiku sedikit kuat untuk meninggalkan semua perkara mustahil ini
Semua perkara terlarang ini
Kepadanya, ku jelaskan hasratku
Kepadanya, ku nyatakan penghargaanku selama dia di sisiku
Kepadanya, ku akui perasaan "sayangku sbg adik kepada seorang abang"
Kepadanya, ku meminta diri untuk pergi selamanya
Kepadanya, ku mohon untuk mengizinkan ku bertatih sendiri 

Perbualan akhir kami malam itu ...

You larilah, bila dah penat I akan ada untuk beri you air
Tidak ! I akan lari jauh, dan bila penat I akan beli  air I sendiri
Tak boleh, I sebagai pengajur perlumbaan tidak benarkan you beli sendiri
Kalau macam tu, I akan lari tak henti-henti
Tak boleh, nanti you penat. Takpe, you larilah. Berlarilah. I akan selalu ada untuk you. Beri you air. 
No no no. I tak nak. You tak payah susah-susah. Pedulikan I. Kalau I penat, dah nak mati ke, you tak perlu ambil tahu. You biar I bertatih sendiri.

Tidak. I akan selalu ada untuk you dan beri you air. Hingga you selamat sampai ke garisan penamat.
Kalau I tak nak lari, tapi nak berjalan bersama-sama dengan pemberi air tu boleh ke?
Erm... tak boleh. 
Nape?
Sebab pemberi air itu sudah ada orang yang beri air untuk dia pulak
Ok, fine. Kalau macam itu, you just let me go. I akan lari tak henti-henti, tanpa toleh ke belakang lagi. Mukatamad.

.
..
...

Buat seketika, aku kelu. Dia juga. Perbualan kami terhenti. Suasana hening menyelubungi.
Dan deras air mataku mengalir. Pingin sekali aku memilikinya. Mengapa dia begitu perihatin padaku? Kenapa dia terlalu ambil berat akan hal diriku?

Baiklah, I undur diri dulu. I harap you maafkan semua salah silap I pada you selama ini. Maaf telah gunakan you untuk kepentingan diri I. Thanks untuk kebaikan you selama ini. I amat hergainya. Now, biar I bertatih sendiri.

I akan lari, dan I sendiri akan beli air bila I penat. You, just please let me go. I takkan cari you lagi, takkan hubungi you lagi. I tekad.
Fine. Up to you lah. I tak boleh paksa. 
...

One last song for me please

Dan air mata ini terus mengalir laju saat mendengar lagu yang amat menyentuh hati
Yang dinyanyikan untukku
Benar, aku mula menyukainya
Dan benar juga bahawa aku sedar siapalah diriku
Lalu inilah yang terbaik buat kami

P.E.R.P.I.S.A.H.A.N

Dia tetap miliki tempat istimewa di relung jiwa dan kamar hatiku
Tidak seistimewa tempat kekasihku, namun cukuplah sebagai tanda penghargaanku untuknya... Muga dia dan aweknya bahagia
 
Antara keinginan dan kehendak
Antara pelari, pemberi air dan garisan penamat












No comments:

Post a Comment