Friday, March 11, 2011

Its the max

Sebelum terjadi apa-apa
Aku di sini ingin mencoret kisahku
Mungkin barangkali pengalaman ini sukar di dapati
Dan mungkin aku lupa once i've gone through it

Kepada mak,
Yang setiap masa risaukan aku
Menanya itu ini
Namun ku buat tak tahu
Sekadar menjawab
Baik mak
Ok mak
Takde pape mak

Kepada ayah,
Yang sibuk suruh aku makan
Makan nasi
Makan buah
Hingga akhirnya
2 hari ini dia mogok
Marah mungkin dengan aku
Sepatah pun tak mahu cakap dengan aku

Kepada adik-adik,
Hanya si kecil yang mampu ku layan
Kerana hanya dia yang putih bersih
Masih tak memahami keadaan
Hanya dunianya saja penuh hilai tawa kegembiraan

Adik-adik yang lain,
Cuba ku rapat seperti biasa
Namun mungkin kerana mereka semakin dewasa
Lelaki pulak
Bahasa dan perilaku mereka kasar
Baru sekejap nak bemesra dengan mereka
Udah keluar bahasa yang cepat benor buat hati terguris
Padahal kalau biasa-biasa aku ok ja
Maklum aja keadaan hati yang tak stabil
Mudah rapuh
Lalu cepat ku melarikan diri ke kamar
Sebelum berderai jatuh mutiaraku

Ya benar,
lewat hidupku kini
saban hariku di temani mutiara-mutiara kecil
saban waktu acap kali pipi mulusku basah
mudah sekali aku menangis


Aku tidak pernah merasakan satu situasi hidup yang dahsyat seperti ini
Aku tidak pernah buntu, bengong dan pilu sebegini
Ya, dulu mungkin pernah
Mungkin sama
Mungkin lebih teruk lagi
Hidup ku rasakan kosong amat
Tiada motivasi langsung
Bahkan untuk mengurus diri
Makan, mandi ...
Aku hanya tahu satu
Nangis
Dua
Tidur
Penat menangis, aku tidur
Penat tidur, menangis balik


Astaghfirullah
Astaghfirullah
Astaghfirullah


Bukan aku tidak ingat Tuhan
Bukan aku tidak solat
Bukan aku tidak ngaji
Aku malah selalu merenung dan termanggu memikirkan hikmah kejadianku
Pencipataanku
Perihal tujuan dan kelangsungan hidupku


Namun acapkali tangisan mengakhiri
Atau aku tertidur sendiri


Betapa kosong
Pilu
Sedih
Apakah

Dunia tidak bermakna, kosong kosong kosong
Pernahkah sampai satu stage dalam hidup kalian merasa apa yang aku rasa
Anyway...What i feel, its hard to be explained in words

Aku kosong
Sehingga diriku rasa tidak bernyawa
Jantung tidak berdegup
Nafas sejuk memenuhi ruang paru-paruku
Tubuhku sekadar memenuhi ruang kosong bumi ini
Fikiran stagnant kekosongan
Dunia sekelilingku kosong
Dan amat kekosongan

Kepada insan yang menyayangiku,
Maafkan aku
Bukan niat aku untuk melukai kalian
Percayalah,
Aku lebih merana melihat kalian
Aku lebih sengsara terperangkap di situasi begini
Teruskan hidup kalian
Abaikan aku
Biarkan aku sendiri

Aku sayang kalian sepenuh hatiku

Di segenap jiwaku


-aku mahu tidur- 


No comments:

Post a Comment