Tuesday, August 23, 2011

gmana harusku ?

alhamdulillah kelas dah settle hari senin
so aku free sampai raya
awal2 tak sure jugak gmana harusku nikmati waktu free ni
haruskah pulang ke rumah atau menikmati ramadhan ini bersendiri

lalu malam tadi ku ikuti stereng + roda kereta
berlabuh kami di masjid itu
yang dulunya ia menyaksikan 
kembalinya aku ke fitrahku
merindui Dia yang satu 

lewat malam sudah
mata tak mahu lelap
ku perhati di sekeliling masjid
ramai juga yang iktikaf ni
siap bawak baby sekali
ada budak tu bawak tedy bear jugak
dan terpana aku pada makcik + nenek tua yang diselimuti kesejukan 
dinginnya air-cond masjid
hebatnya mereka !
di usia itu mampu beriktikaf !
aku ?


:(



***

sayup2 ku dengar alunan ayat2 suci
lantas ku lihat jam
3:50 ? awalnya
ku bergegas ke tebing tingkat 1

di bawah, ku lihat
beberapa baris muslimin + muslimat
khusyuk bersolat
lampu masjid pun buley tahan romantiknya

berdegup laju jantungku
alangkah indahnya suasana itu !
bertemu dan berdating denganNya

lantas laju ku berlari mengambil wuduk
dan mengambil tempat bersama mereka

subhanallah alhamdulillah allahuakbar

memang benar
janjiNya

kenikmatan dan keindahan 
luar biasanya perasaan itu
tiap hembusan nafas
tiap denyutan nadi
tiap titisan darah
melalui fasa-fasa cinta yang teramat indah

benarlah 
dan benarlah

solat malam itu sesuatu yang indah
darinya bekalan kehidupan di ambil
darinya beroleh kekuatan
darinya beroleh ketenangan
darinya ku yakini untuk meneruskan perjalanan ini ...

dan seusai Subuh
ku lihat mereka-mereka bergegas keluar
bagi mencari sesuap rezeki

dan aku
masih di situ
mencari dan mengutip sisa-sisa cinta

11 pagi
dengan berat hati ku langkah keluar dari masjid itu
aku telah menetapkan untuk pulang
lewat 2 rakaat istikharahku

muga dapat ku nikmati lagi keindahan itu ...


***

seusai mengambil barang di asrama
ku mulakan perjalananku pulang
bertemankan my tedy :)
inilah 1st time aku bawak tedy balik umah ...
malu dengan adik punye pasal 
tapi cuti lame sangat
nanti malam tak dapat peluk tedy
jadi rindu ...


so aku bawaklah
letak tedy kat tepi
masa nak tunggu lampu hijau
amik tedy nak peluk
sekali ade mamat kereta sebelah tengok 
aduhhhhh 


bengong betul aku ni :(
buat malu je ...


sepantas kilat aku buat2 betulkan reben tedy tu ...
hehe ...


***


dan sekarang...
gmana harusku corakkan penghujung ramadhan ini ? 






ya Allah, bantu aku melalui ujianMu ni... 
banyaknya masa, jangan aku terleka dari mengingatiMu
tetapkan hati ni pada jalanMu
dan berikanlah aku kekuatan untuk terus melakukan ketaatan padaMu

2 comments:

  1. untunglah dapat cuti awal., huhuhu..

    ReplyDelete
  2. hehe :)

    alhamdulillah encek botak
    setiap perkara ada hikmahnya... :)

    ReplyDelete